Is dit onwil of onmacht?
Thread poster: TaalSpectrum
TaalSpectrum
TaalSpectrum  Identity Verified
Local time: 07:33
English to Dutch
+ ...
Dec 11, 2009

Beste collega-vertalers,

Helaas heb ik een probleem met een klant die niet kan (wil?) betalen. De factuur is van eind juli. Het is een internationale klant, de betalingstermijn is 60 dagen. Het gaat om een aanzienlijk bedrag, ik heb die maand vrijwel alleen voor dit bureau gewerkt. Ik heb na juli nog wel voor ze gewerkt, die facturen (die veel minder hoog waren) zijn wel gewoon betaald. Het is altijd een goede en gewaardeerde klant geweest. Maar omdat het om zo'n groot bedrag gaat,
... See more
Beste collega-vertalers,

Helaas heb ik een probleem met een klant die niet kan (wil?) betalen. De factuur is van eind juli. Het is een internationale klant, de betalingstermijn is 60 dagen. Het gaat om een aanzienlijk bedrag, ik heb die maand vrijwel alleen voor dit bureau gewerkt. Ik heb na juli nog wel voor ze gewerkt, die facturen (die veel minder hoog waren) zijn wel gewoon betaald. Het is altijd een goede en gewaardeerde klant geweest. Maar omdat het om zo'n groot bedrag gaat, wordt het nu toch wel tijd dat ze dit voldoen. Ik heb ze enkele herinneringen gestuurd. Tot het bericht kwam dat ze nu nog niet konden betalen, maar dat ze me op de hoogte zouden houden.

Na weer een maand wachten (zonder verdere communicatie), heb ik ze een betalingsregeling aangeboden, ze zouden het bedrag in termijnen kunnen betalen. Nu krijg ik weer een reactie terug dat ze dat niet kunnen toezeggen vanwege de crisis (?), ze wachten zelf ook nog op betalingen. Ik zou maar geduld moeten hebben tot de situatie weer wat beter wordt. Hoewel ik altijd graag voor ze heb gewerkt, vind ik dit toch wel echt te ver gaan. Het "probleem" is dat ze die andere facturen wel hebben betaald, dus het gaat niet om een wanbetaler. Maar zelf je rekeningen niet betalen omdat anderen jou niet hebben betaald, dat zou niet eens in mijn hoofd opkomen... Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt? En hoe hebben jullie gereageerd? Ik wil ze nog wel even op een nette, maar overtuigende manier antwoorden...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Elly
Collapse


 
Wouter van den Berg
Wouter van den Berg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:33
English to Dutch
+ ...
Dit klinkt als een bedrijf in nood Dec 11, 2009

Er zijn in deze tijd inderdaad bedrijven die vrij plotseling serieuze betalingsproblemen krijgen. Als ze verder altijd correct zijn geweest, ben ik geneigd het op 'onmacht' houden. Toch betalen ze nog wel degelijk heel veel rekeningen. Alleen incidentelere toeleveranciers worden eerder overgeslagen. Het is zaak ervoor te zorgen dat jij bij de gelukkigen blijft zitten die hun geld wel blijven krijgen. Hoe? Door er achteraan te blijven gaan. Op je langdurige relatie, het voor hun relatief kleine (... See more
Er zijn in deze tijd inderdaad bedrijven die vrij plotseling serieuze betalingsproblemen krijgen. Als ze verder altijd correct zijn geweest, ben ik geneigd het op 'onmacht' houden. Toch betalen ze nog wel degelijk heel veel rekeningen. Alleen incidentelere toeleveranciers worden eerder overgeslagen. Het is zaak ervoor te zorgen dat jij bij de gelukkigen blijft zitten die hun geld wel blijven krijgen. Hoe? Door er achteraan te blijven gaan. Op je langdurige relatie, het voor hun relatief kleine (maar voor jou grote) bedrag, je extra zieligheid als kleine zelfstandige te wijzen. Blijven bellen, de brutalen hebben de halve wereld. Als je dit te zwaar vindt: je kúnt er op wachten. Als het een serieus bedrijf is, proberen ze een factuur niet weg te moffelen. Maar er vallen ook bedrijven echt om, zelfs grote, internationale (of anders wel de BV waarmee jij toevallig zaken blijkt te doen), en dan is het te laat.

Succes,

Wouter
Collapse


 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 07:33
English to German
+ ...
Nette manier Dec 11, 2009

Hoe net wil je zijn? Als je lid bent van een vereniging met een contract met een incasso-bureau (ik dacht dat bv. NGTV en VZV dat hadden), zou ik die erachter heen sturen. Van ,net' kun jij geen premies, belastingen enz. betalen. Nou ja, dat klinkt misschien een beetje kort door de bocht, maar je hebt ze al heel netjes behandeld en tijd gegeven. Vaak is het al voldoende om de nota nog een keer te sturen, met de sticker van het incasso-bureau erop. Groetjes, Susanne

[Bearbeitet am 2009-12
... See more
Hoe net wil je zijn? Als je lid bent van een vereniging met een contract met een incasso-bureau (ik dacht dat bv. NGTV en VZV dat hadden), zou ik die erachter heen sturen. Van ,net' kun jij geen premies, belastingen enz. betalen. Nou ja, dat klinkt misschien een beetje kort door de bocht, maar je hebt ze al heel netjes behandeld en tijd gegeven. Vaak is het al voldoende om de nota nog een keer te sturen, met de sticker van het incasso-bureau erop. Groetjes, Susanne

[Bearbeitet am 2009-12-11 12:40 GMT]

[Bearbeitet am 2009-12-11 12:41 GMT]
Collapse


 
TaalSpectrum
TaalSpectrum  Identity Verified
Local time: 07:33
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Ervaringen met incasso in het buitenland? Dec 11, 2009

Beste Wouter, Susanne,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik neig zelf wel een beetje naar onmacht, maar ik moet ook rekening houden met onwil. Ook al geven ze zelf aan dat het een "tijdelijk probleem" is.

Incasso is natuurlijk wel iets waar ik al aan heb gedacht, maar het probleem is dat het bureau in het buitenland zit. Ik kan geen gebruikmaken van de EU Small Claims procedure, omdat het dus geen "small claim" is. Daarom had ik ook die betalingsregeling voorgesteld
... See more
Beste Wouter, Susanne,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik neig zelf wel een beetje naar onmacht, maar ik moet ook rekening houden met onwil. Ook al geven ze zelf aan dat het een "tijdelijk probleem" is.

Incasso is natuurlijk wel iets waar ik al aan heb gedacht, maar het probleem is dat het bureau in het buitenland zit. Ik kan geen gebruikmaken van de EU Small Claims procedure, omdat het dus geen "small claim" is. Daarom had ik ook die betalingsregeling voorgesteld. Als ze een deel zouden betalen (en de rest niet), dan zou ik het wel via die regeling kunnen proberen. Vandaar dat ik ze zo "netjes" mogelijk wil overhalen om me in elk geval gedeeltelijk te betalen. Want ik heb wel van meer mensen gehoord dat het erg moeilijk is om geld van een buitenlandse klant te vorderen via een incasso-bureau... Of heeft iemand daar wel goede ervaringen mee? Of anders met die EU Small Claims procedure? Is dat een lange procedure? Alvast bedankt weer!

Groetjes,
Elly
Collapse


 
NMR (X)
NMR (X)
France
Local time: 07:33
French to Dutch
+ ...
Gelijk een incassobureau opzetten Dec 11, 2009

Doen wat Susanne zegt!

TaalSpectrum wrote:
Het "probleem" is dat ze die andere facturen wel hebben betaald, dus het gaat niet om een wanbetaler.


Dit is ook een veeg teken. Het kan zijn (ik zeg dit voorzichtig maar heb hier zelf mee te maken gehad) dat ze de kleine bedragen wel betalen zodat jij niet ongerust wordt en/of niet de indruk krijgt dat het gaat om een wanbetaler, blijft hopen dat het allemaal wel terecht zal komen en dus geen maatregelen neemt. Zeker niet nagekomen beloftes moet je niet laten zitten. Als je wacht tot de zaak helemaal over de kop is kan het niet meer.


 
Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:33
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
termijnen Dec 11, 2009

Beste Elly,
Ik zat vorig jaar in precies dezelfde positie. Een bureau waarvoor ik had gewerkt kon de rekening van €1000 (ook een behoorlijk bedrag) niet betalen omdat de eindcliënten niet betaalden door de crisis. Na eindeloze e-mails en telefoontjes heb ik uiteindelijk een advocaat (vriend van mij) een aangetekende brief laten sturen en de communicatie via hem laten verlopen. Uiteindelijk heb ik mijn geld gekregen omdat hij ze voor het blok zette: óf naar de rechtbank óf in termijnen
... See more
Beste Elly,
Ik zat vorig jaar in precies dezelfde positie. Een bureau waarvoor ik had gewerkt kon de rekening van €1000 (ook een behoorlijk bedrag) niet betalen omdat de eindcliënten niet betaalden door de crisis. Na eindeloze e-mails en telefoontjes heb ik uiteindelijk een advocaat (vriend van mij) een aangetekende brief laten sturen en de communicatie via hem laten verlopen. Uiteindelijk heb ik mijn geld gekregen omdat hij ze voor het blok zette: óf naar de rechtbank óf in termijnen betalen. Ze kozen voor het laatste en maanden later had ik eindelijk al mijn geld. In termijnen betalen is voor hen echt de beste oplossing, en zo krijg je toch je geld zonder al te veel gedoe. Leg uit dat dit voor jou onacceptabel is en stel ze voor de keuze. Zeker als het een goede en gewaardeerde klant is (was), is het het proberen waard om er samen uit te komen. Maar dan moeten zij wel over de brug komen!
Succes!
Collapse


 
Ellis Jongsma
Ellis Jongsma  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:33
Member (2006)
English to Dutch
Ben wel benieuwd... Jan 7, 2010

Hoe is het nu verder gegaan? Heb je inmiddels betaald gekregen?

 
TaalSpectrum
TaalSpectrum  Identity Verified
Local time: 07:33
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Update Jan 7, 2010

Hallo Ellis,

Na mijn voorstel om in vier termijnen te betalen, was de eerste reactie dat ze dat niet konden (of wilden) toezeggen. Maar de eerste termijn die ik had voorgesteld, hebben ze uiteindelijk wel betaald. Er staan nu nog drie termijnen open (plus een factuur van vertalingen die ik al had geleverd voor ze moeilijk begonnen te doen). De tweede termijn zou voor half januari betaald moeten zijn. Als ik dan niets heb gehad, kan ik de Small Claims regeling in werking stellen. Da
... See more
Hallo Ellis,

Na mijn voorstel om in vier termijnen te betalen, was de eerste reactie dat ze dat niet konden (of wilden) toezeggen. Maar de eerste termijn die ik had voorgesteld, hebben ze uiteindelijk wel betaald. Er staan nu nog drie termijnen open (plus een factuur van vertalingen die ik al had geleverd voor ze moeilijk begonnen te doen). De tweede termijn zou voor half januari betaald moeten zijn. Als ik dan niets heb gehad, kan ik de Small Claims regeling in werking stellen. Dankzij die eerste betaling is dat nu wel mogelijk. Het is dus nog niet opgelost, maar ik heb nu iets meer middelen!

Als er iemand ervaring heeft met de Small Claims regeling, dan hoor ik dat graag!
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Is dit onwil of onmacht?






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »